Abstract
Background: Mycoplasma pneumoniae is an important aetiological agent of encephalitis in children, with encephalitis
being the most frequent paediatric extrapulmonary manifestation of M. pneumoniae infections. Evidence of M. pneumoniae involvement in childhood encephalitis is difficult
to obtain, because M. pneumoniae is seldom detected in the cerebrospinal fluid and the clinical picture shows gradual
onset. Therefore, we present a small case-study as a paradigm of M. pneumoniae -associated encephalitis in childhood and illustrate the importance of this entity
based on a review of previously published cases.
Patients: We describe neurological signs and symptoms of 2 patients with M. pneumoniae -associated encephalitis in childhood. Respiratory symptoms with fever occurred in
both children. They were seropositive for M. pneumoniae , but did not have the organism detected by PCR from cerebrospinal fluid. No long-term
neurologic sequelae occurred.
Conclusion: M. pneumoniae has to be considered as a responsible pathogen of encephalitis in children, even
if respiratory symptoms do not occur. Due to the seldom detection of M. pneumoniae in cerebrospinal fluid, evidence of M. pneumoniae involvement in childhood encephalitis is difficult to obtain. Faced with a neurological
disease with no organism detected in CNS in the majority of cases assumes that M. pneumoniae -associated encephalitis is most likely a paradigm for an autoimmune disease with
uniform pathogenesis mediated by an immunologic response to an antecedent antigenic
stimulus from M. pneumoniae . It is important to relate this organism to this relatively common and potentially
devastating clinical syndrome.
Zusammenfassung
Hintergrund: Mycoplasma pneumoniae ist ein wichtiger Erreger der Enzephalitis bei Kindern. Die Enzephalitis ist die
häufigste extrapulmonale Manifestation einer Mykoplasmeninfektion. Eine Mykoplasmenbeteiligung
bei Kindern mit Enzephalitis ist schwierig zu diagnostizieren, weil M. pneumoniae selten im Liquor nachgewiesen werden kann und die Krankheit schleichend verläuft.
Wir präsentieren 2 Patienten mit Diagnose einer M.-pneumoniae -assoziierten Enzephalitis als Engramm und zeigen die Bedeutung von M. pneumoniae als Ursache der akuten Enzephalitis anhand einer kurzen Literaturübersicht auf.
Patienten: Beide Patienten mit M.-pneumoniae -assoziierter Enzephalitis zeigten Fieber, Somnolenz, Verhaltensänderungen und Ataxie.
In beiden Fällen ging ein Luftwegsinfekt voraus. Sie hatten erhöhte Mykoplasmentiter
mit Titerablauf im Intervall, jedoch konnte der Erreger im Liquor nicht nachgewiesen
werden. Es zeigten sich keine Folgeschäden.
Schlussfolgerung: M. pneumoniae muss bei der Enzephalitis im Kindesalter auch bei fehlenden respiratorischen Symptomen
als Ursache in Betracht gezogen werden. Eine Beteiligung von M. pneumoniae ist schwierig zu beweisen, da der Erreger im Liquor selten nachgewiesen wird. Eine
neurologische Erkrankung ohne Erregernachweis im ZNS bei gleichzeitiger Serokonversion
gegen M. pneumoniae suggeriert eine parainfektiöse Autoimmunreaktion. Eine Assoziation zwischen M. pneumoniae und diesem relativ häufigen und potenziell gefährlichen Krankheitsbild der Enzephalitis
muss differenzialdiagnostisch in Betracht gezogen werden.
Key words
mycoplasma pneumoniae - children - neurologic complication - encephalitis - para-infectious
- autoimmune reaction
Schlüsselwörter
Mycoplasma pneumoniae - Kinder - neurologische Komplikation - Enzephalitis - parainfektiös
- Autoimmunreaktion
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Correspondence
Dr. Patrick M. Meyer SauteurMD
University Children's Hospital
of Zurich
Division of Infectious Diseases
and Hospital Epidemiology
Steinwiesstraße 75
8032 Zurich
Switzerland
Phone: +41/44/266 80 81
Fax: +41/44/266 80 72
Email: patrick.meyer@kispi.uzh.ch